Jan Paweł II w homilii wygłoszonej dla artystów w Brukseli w 1985 roku podkreślił, że: Świat pozbawiony sztuki z trudem otwiera się na wiarę i na miłość, zaś w Liście Jana Pawła II skierowanym do artystów z Watykanu w 1999 roku czytamy: Każda autentyczna inspiracja artystyczna wykracza bowiem poza to, co postrzegają zmysły, i przenikając rzeczywistość stara się wyjaśnić jej ukrytą tajemnicę. Ma swoje źródło w głębi ludzkiej duszy – tam, gdzie pragnie nadania sensu własnemu życiu łączy się z nieuchwytnym doznaniem piękna i tajemniczej jedności rzeczy.
Te wypowiedzi można odnieść do prezentowanego na wystawie malarstwa Stanisława Białogłowicza. Wyeksponowanych jest ok. 50 olejnych obrazów, które powstały na przestrzeni dziesięcioleci w pracowni profesora Białogłowicza. Najwcześniejszy z nich pochodzi z okresu stanu wojennego – jest to Pierwsza Ofiara, z kolei do ostatnich prac należy Św. Jan z Dukli na puszczy. Obraz ten Artysta wykonał specjalnie w tym roku, dla uczczenia 20. rocznicy kanonizacji św. Jana z Dukli.
Profesor Stanisław Białogłowicz pochodzi z Łęk Dukielskich, zatem blisko miejsca urodzenia św. Jana z Dukli, ale również w regionie ścierania się wpływów kultury wschodniej i zachodniej, które kształtowały twórczą wyobraźnię Artysty. Stąd też w jego dziełach widać fascynację ikonami, nawiązanie do tradycji ikonograficznej, dotykanie prawdy i trwałych wartości w życiu człowieka. Sam Artysta mówi: Formy religijne w mojej twórczości są bardzo ważne z kilku powodów. Urodziłem się w określonej tradycji i kulturze, otwierając oczy widziałem na ścianach święte obrazy. Drugi powód jest czysto artystyczny, uważam, że forma artystyczna bez tego drugiego dna, duchowego elementu, nie istnieje.
Wszystkie wyeksponowane na wystawie prace łączy temat Sacrum – sfera świętości, aura tajemnicy, w której odnajdziemy przekaz tradycji religijnej, ale także odwoływanie się do wątków osobistego życia, do miejsc, wydarzeń, ludzi spotkanych w życiu, które łączą te dwa światy: duchowy i materialny. Artysta inspirując się tematami biblijnymi i pasyjnymi, interpretuje na własny sposób motywy sztuki sakralnej. Wyraża poprzez formę plastyczną sens sztuki, siebie i otaczający nas świat, zarówno ten, w którym egzystujemy jak i ten transcendentny i ich wzajemne przenikanie.
Stanisław Białogłowicz malowanie nazywa codziennym zapisywaniem na płótnie, w którym kolor ma ogromne znaczenie, był i jest niewyczerpalnym źródłem pozwalającym na głębsze wnikanie w treści, niedostępnych dla słowa mówionego czy pisanego, pozwala Artyście uzewnętrzniać stany emocjonalne, wyrażać ekspresję, ukazywać duchowość, odbicie Wszechświata i jego najgłębszej tajemnicy.
Ekspozycję rozpoczyna cykl Droga, których treść dotyczy losów Apostołów, Jezusa, Marii czy Piotra, ale i samego autora tych prac oraz osób mu najbliższych, jest to droga egzystencjonalna i duchowa człowieka, w której można odnaleźć dzisiejsze obszary ludzkich wzlotów i upadków.
Do obrazów inspirowanych ikoną o głębokim przesłaniu religijnym, nawiązuje między innymi Dessis, motyw związany z ikonografią chrześcijańską, w której centralną osobą jest Chrystus jako Pantokrator, obok Maryja, następnie Jan Chrzciciel. Przedstawienie Dessis wiąże się z Sądem Ostatecznym i wyraża wiarę w Maryję i św. Jana oraz innych świętych, jako przedstawicieli ludzkości i orędowników proszących Boga o łaskę. Ważne w swojej wymowie są też dwa płótna ze Św. Łukaszem – patronem malarzy, rzeźbiarzy, lekarzy i historyków – z cyklu Łukasz malujący Hodegetrię – najstarszy i najbardziej rozpowszechniony typ ikonograficzny przedstawienia Matki Bożej z Dzieciątkiem Jezus.
W prezentowanej kolekcji z kilku tematycznie spójnych zespołów prac, uwagę zwracają obrazy z cyklu zatytułowanego Sari (tradycyjny strój kobiecy w Indiach), inspirowanego okryciem Matki Teresy z Kalkuty, pozbawione figuracji, abstrakcyjne, ale ujmują temat poprzez trafny znak i ważną symbolikę.
Niezwykły w swoim przekazie jest także obraz Pomiędzy milczeniem, dedykowany Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II. Symboliczne wartości zawarte na tym płótnie wprowadzają w głęboką zadumę nad przemijaniem i refleksję nad sensem życia.
Stanisław Białogłowicz studiował malarstwo w krakowskiej w Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom uzyskał w pracowni prof. Wacława Taranczewskiego. Po ukończeniu studiów podjął samodzielną pracę twórczą i dydaktyczną w szkolnictwie artystycznym. Obecnie jest profesorem zwyczajnym Uniwersytetu Rzeszowskiego na Wydziale Sztuki. Prowadzi autorską Pracownię Form Otwartych na kierunku Edukacja Artystyczna i Grafika. Uprawia twórczość artystyczną w zakresie malarstwa sztalugowego, monumentalnego i rysunku.
Zorganizował blisko 100 wystaw indywidualnych w galeriach, a także muzeach polskich i zagranicznych oraz brał udział w ponad 200 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień artystycznych, naukowych i rektorskich, a także stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz stypendium twórczego w Niemczech. W 2015 roku werdyktem Kapituły Zarządu Głównego Związku Polskich Artystów Plastyków w Gdańsku został laureatem prestiżowej Ogólnopolskiej Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego.
Dzieła Artysty znajdują się w zbiorach prywatnych, kolekcjach muzealnych i galeryjnych w Polsce i za granicą. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków w Opolu oraz Nyskiej Grupy Artystycznej w Nysie.
Wystawa będzie czynna do 31 sierpnia br., do oglądania której serdecznie zapraszamy.