Marek Sawczuk urodził się w Wielowsi na Śląsku. Ukończył Liceum Sztuk Plastycznych w Miejscu Piastowym. Zajmuje się konserwacją antyków – mebli, ram obrazów i samych obrazów. W wolnej chwili pisze ikony (odbył warsztaty prowadzone w Grecji przez mnichów zamieszkujących w klasztorach na Meteorach greckich) oraz doskonali swoją wiedzę z dziedziny historii sztuki. Jego prace wystawiane były wielokrotnie w kraju i za granicami kraju. W 2017 roku otrzymał tytuł Artysty Plastyka i jest członkiem Związku Artystów Plastyków Rzeczpospolitej Polskiej. Bardzo aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym: prowadzi warsztaty pisania ikon dla dzieci, młodzieży i dorosłych, akcje humanitarne oraz uroczystości kulturalno-sportowe. Posiada tytuł mistrzowski karate kyokushin, prowadzi zajęcia z dziećmi, organizuje liczne turnieje. Promuje Dukielszczyznę w kraju i za granicą.
Ikony, czyli obrazy religijne wywodzące się z tradycji bizantyjskiej, niosą w sobie symbolikę wypracowaną przez dziesiątki pokoleń. Najliczniejszą grupę ikon na wystawie stanowią ikony chrystologiczne i mariologiczne. Najważniejsza z nich to Pantokrator (Wszechwładca), na której Chrystus przedstawiony jest w pozycji stojącej, z otwartym Pismem Świętym w lewej dłoni i uniesioną prawą dłonią w geście błogosławieństwa. Ułożenie palców nawiązuje do greckiego monogramu Chrystusa: IC XC. Ten typ ikonograficzny popularny był w Bizancjum, gdzie traktowano go jako główne wyobrażenie Chrystusa. Wśród mariologicznych najstarsze typy wizerunków – obecne również na wystawie – to Hodegetria, Eleusa czy Orantka. Hodegetria (Wskazująca Drogę) – to wizerunek Matki Boskiej trzymającej Jezusa na swym lewym ramieniu, a prawą ręką wskazującej na Syna błogosławiącego światu. Na wystawie reprezentowany jest m.in. przez ikonę Matki Boskiej Częstochowskiej. Natomiast typ Eleusy (Umilenie) ukazuje Maryję pochylającą głowę, aby przytulić swój policzek do policzka Syna. Ikona wyraża matczyną czułość, serdeczność i miłość, jest też określana nazwą Matka Boża Miłująca lub Czuła. Eleusa stanowi największą część ikon maryjnych na wystawie. Do ważnych hierarchicznie ikon chrystologicznych należą ikony Trójcy Św. przedstawienia oparte są na scenie opisanej w Księdze Rodzaju, gdzie Bóg objawił się Abrahamowi i Sarze pod postaciami trzech Aniołów. Na ekspozycji nie zabrakło ikon z wizerunkami świętych, m.in. św. Spirydon z Tremituntu czy św. Mikołaj. Ciekawym zabiegiem jest wprowadzanie elementów rzymskokatolickich do ikony, czego przykładem jest chociażby ikona św. Jana z Dukli. Na szczególną uwagę zasługują ikony z motywem patriotycznym: Matka Boska Ostrobramska (Wołyń 1943 r.) i Hodegetria (Katyń 1940 r.). Ważna dla Artysty jest ikona Matki Bożej Berdyczowskiej, która powstała po wkroczeniu wojsk rosyjskich na Ukrainę. Ikony prezentowane na wystawie wykonane są techniką olej na desce.
Wspaniałą oprawę muzyczną wernisażu zapewnili duet: Oliwia Bobula (śpiew), Artur Szajna (gitara), którzy zaprezentowali „Pieśń Gruzińską” oraz „Ave Maria” oraz grająca na skrzypcach Justyna Kandefer.
Zapraszamy Państwa do obejrzenia wystawy i zagłębienia się w świecie sztuki sakralnej. Wystawa będzie czynna do września 2022 roku.