W dniu 22 maja 2025 r. w naszym Muzeum odbyło się spotkanie muzealne z okazji Dnia Matki. Po przywitaniu gości, odbył się wernisaż wystawy pt. „Madonna z dzieciątkiem. Wystawa ze zbiorów Wilfried’a de Meyer’a”. W części artystycznej spotkania wystąpił: zespół wokalny INDYGO, związany z Gminnym Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu w Chorkówce oraz Paulina Peszko-Kostrząb, która recytowała wybrane wiersze. Całe spotkanie było tematycznie związane motywem matki w: sztuce (rzeźba i obraz), piosence oraz literaturze.
Z wernisażu wystawy „Madonna z dzieciątkiem. Wystawa ze zbiorów Wilfried’a de Meyer’a”. Wystawę będzie można obejrzeć w Muzeum do września 2025 roku.
Wilfried de Meyer urodził się w Antwerpii (Belgia). w życiu zawodowym był marynarzem na różnych statkach, pływając po całym świecie, potem zaś był kierowcą samochodu ciężarowego, którym odbywał podróże po całej Europie. Pasję zbieractwa zaszczepił w Nim dziadek, gromadzący znaczki pocztowe, dzięki któremu w wieku 9 lat rozpoczął również ich kolekcjonowanie. Z czasem rozszerzył swe zainteresowania na inne przedmioty, m. in.: medale, monety, widokówki oraz przedmioty rzemiosła artystycznego, które prezentowane były na wielu wystawach, np. historia Polski na medalach, sztućce z całego świata, historia mody i strojów krajów europejskich, życie Fryderyka Chopina, Mikołaja Kopernika i inne. Polska znalazła się na szlaku przejazdów Wilfried’a de Meyera, stała się z biegiem lat Jego drugą ojczyzną. Na wystawie znajduje się kolekcja 175 szt. rzeźb i figurek oraz pod 40 szt. obrazów i obrazków z motywem Matki z Dzieciątkiem.
Motyw matki z dzieciątkiem to jeden z najbardziej uniwersalnych i poruszających tematów w historii sztuki. Przewijający się przez różne kultury i epoki od starożytnych posążków po współczesne przedstawienia, ten pierwowzór rezonuje z głęboko zakorzenionymi ludzkimi emocjami i doświadczeniami. Przedstawienie matczynej miłości, opieki i więzi z potomstwem przybiera rozmaite formy i niesie ze sobą bogactwo znaczeń, które warto zgłębić. Już w prehistorycznych kulturach odnajdujemy wizerunki kobiecych postaci trzymających dzieci, często interpretowane jako symbole płodności i opiekuńczej natury bogiń. W starożytnym Egipcie bogini Izyda karmiąca Horusa stała się potężnym symbolem macierzyństwa i boskiej opieki, który później wpłynął na ikonografię chrześcijańską. To właśnie w chrześcijaństwie motyw Matki Boskiej z Dzieciątkiem Jezus osiągnął swój zenit, stając się jednym z najbardziej rozpowszechnionych i czczonych przedstawień w historii sztuki zachodniej. Średniowieczne madonny, od majestatycznych tronujących figur po pełne czułości sceny karmienia, nie tylko ilustrowały religijne dogmaty, ale także wyrażały głębokie ludzkie pragnienie bezpieczeństwa i miłości. Artystyczne interpretacje tego motywu ewoluowały na przestrzeni wieków. Renesansowi mistrzowie, tacy jak Rafael czy Leonardo da Vinci, nadali Madonnom rysy idealnego piękna i spokoju, podkreślając harmonię i duchową więź między matką a dzieckiem. Barok z kolei wprowadził do tych scen więcej dynamizmu i emocjonalności, ukazując nieraz dramatyzm i głębię uczuć. Jednak motyw matki z dzieckiem nie ogranicza się jedynie do kontekstu religijnego. W sztuce świeckiej również odnajdujemy liczne przedstawienia macierzyństwa, ukazujące codzienne chwile czułości, troski i radości. Malarze tacy jak Mary Cassatt, która jest przedstawicielką impresjonizmu, uwieczniali intymne sceny z życia matek i ich dzieci, koncentrując się na psychologicznej więzi i subtelnych gestach. Współczesna sztuka nadal eksploruje ten motyw, często poddając go nowym interpretacjom i włączając w dyskusje na temat roli kobiety, rodziny i społeczeństwa. Artyści poszukują nowych sposobów przedstawienia złożoności relacji matka-dziecko, nie unikając trudnych tematów, takich jak poświęcenie, wyzwania macierzyństwa czy utrata. Motyw matki z dzieciątkiem w sztuce jest niezwykle bogaty i wielowymiarowy. Przekracza granice czasu i kultury, dotykając fundamentalnych ludzkich doświadczeń. Niezależnie od epoki i stylu artystycznego, przedstawienie matczynej miłości i opieki pozostaje potężnym symbolem, który wzrusza, inspiruje i przypomina o jednej z najsilniejszych więzi międzyludzkich. Jego trwała obecność w sztuce świadczy o jego uniwersalnym znaczeniu i nieustającej aktualności.
Poniżej relacja fotograficzna z spotkania: