załącznik nr 1 do Obwieszczenia o Systemie i Rozkładzie Czasu Pracy z dnia 01.01.2013 r.
REGULAMIN MONITORINGU WIZYJNEGO W BUDYNKU ORAZ NA TERENIE ADMINISTROWANYM PRZEZ MUZEUM HISTORYCZNE-PAŁAC W DUKLI
- Regulamin określa cel i zasady funkcjonowania systemu monitoringu wizyjnego w budynku Muzeum Historycznego – Pałac w Dukli przy ul. Trakt Węgierski 5, 38-450 Dukla wraz z otoczeniem budynku, miejsca instalacji kamer systemu na terenie obiektów, reguły rejestracji i zapisu informacji oraz sposób ich zabezpieczenia, a także możliwości udostępniania zgromadzonych danych o zdarzeniach.
- Administratorem danych pochodzących z urządzeń monitoringu wizyjnego jest Muzeum Historyczne – Pałac w Dukli, ul. Trakt Węgierski 5, 38-450 Dukla
§ 1.
Monitoring wizyjny w budynku ekspozycji stałej Muzeum
- Celem prowadzenia monitoringu wizyjnego jest zapewnienie bezpieczeństwa mienia oraz osób znajdujących się na terenie Muzeum Historycznego – Pałac w Dukli w następujących lokalizacjach:
a) zewnętrzny teren przedniej, tylnej i bocznych ścian budynku Muzeum z uwzględnieniem wszystkich wejść do budynku,
b) cała powierzchnia wystawiennicza ekspozycji w holach na parterze, I piętrze, II piętrze oraz III piętrze wewnątrz budynku,
c) pomieszczenia wewnątrz przy wejściach do budynku na parterze (korytarz od południa, wejście główne, korytarz od strony północnej, sala konferencyjno-koncertowa)
d) klatka schodowa ewakuacyjna od parteru aż do III piętra. - Podstawą stosowania monitoringu wizyjnego w Instytucji jest art. 6 ust. 1 pkt. f) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
- Rejestracji i zapisaniu na nośniku fizycznym podlega tylko obraz (wizja) z kamer systemu monitoringu.
- System monitoringu wizyjnego składa się z:
a) 18 kamer rejestrujących zdarzenia w rozdzielczości umożliwiających identyfikację osób;
b) 1 urządzania rejestrującego i zapisującego obraz na nośnikach magnetycznych;
c) 1 monitora, za pomocą których prowadzona jest stała obserwacja rejestrowanych zdarzeń przez osoby pełniące funkcję ochrony fizycznej;
d) podglądu kamer „na żywo” za pomocą aplikacji w telefonie służbowym dyrektora Muzeum. - Elementy monitoringu wizyjnego w miarę konieczności i możliwości finansowych są udoskonalane, wymieniane, rozszerzane.
- Miejsca objęte monitoringiem wizyjnym są oznakowane stosownymi tabliczkami informacyjnymi zawierającymi piktogram kamery.
- Rejestrator znajduje się w pomieszczeniu socjalnym, zamknięty w szafie typu Rack. Dostęp do wtyczek gniazdkowych ograniczony jest za pomocą zamkniętej skrzynki dostępowej.
- Monitor znajduje się w pomieszczeniu portierni.
§ 2.
Udostępnianie zapisów monitoringu wizyjnego
- Zapis z systemu monitoringu może być udostępniony jedynie uprawnionym organom w zakresie prowadzonych przez nie czynności prawnych, np. Policji, Sądom, Prokuraturze, na ich pisemny wniosek, ponieważ udostępnianie nagrań osobom fizycznym może naruszyć prawa i wolności innych osób trzecich. Ponadto, odbiorcami danych osobowych z monitoringu mogą być podmioty wykonujące na rzecz Muzeum usługi w ramach czynności niezbędnych do realizacji celów określonych w § 1 ust. 1 oraz 2 ust, 1, w tym w zakresie usług prawnych, ubezpieczenia oraz w ramach działalności detektywistycznej.
- Okres przechowywania danych wynosi do 30 dni, a następnie dane ulegają usunięciu poprzez nadpisanie danych na urządzeniu rejestrującym obraz. W praktyce okres ten może być krótszy niż 30 dni.
- W uzasadnionych przypadkach na podstawie wniosków uprawnionych do tego organów, o których mowa w ust. 1, w szczególności, gdy urządzenia monitoringu wizyjnego zarejestrowały zdarzenie związane z naruszeniem bezpieczeństwa osób i mienia, okres przechowywania danych może ulec wydłużeniu o czas niezbędny do zakończenia postępowania, którego przedmiotem jest zdarzenie zarejestrowane przez monitoring wizyjny.
- Osoba zainteresowana zabezpieczeniem danych z monitoringu na potrzeby przyszłego postępowania może zwrócić się pisemnie do administratora danych z prośbą o ich zabezpieczenie przed usunięciem po upływie standardowego okresu ich przechowywania. Wniosek należy złożyć w kasie Muzeum, w terminie do 14 dni licząc od dnia, w którym zdarzenie mogło zostać zarejestrowane przez monitoring wizyjny. Wnioski złożone po tym terminie mogą nie gwarantować zabezpieczenia obrazu ze względu na jego możliwe usunięcie z rejestratora.
- Prawidłowo złożony wniosek musi zawierać dokładną datę i miejsce, np.: wejście do obiektu itp. oraz przybliżony czas zdarzenia. W przeciwnym razie nie będzie możliwości odnalezienia właściwego obrazu.
- Mogą występować nieznaczne różnice między czasem rzeczywistym a czasem uwidocznionym na materiale z monitoringu, ponieważ system nie jest synchronizowany z zewnętrznym źródłem czasu.
- Na wniosek osoby zainteresowanej, osoba upoważniona do dostępu do zapisu monitoringu sporządza kopię nagrania z monitoringu wizyjnego za okres, którego dotyczy wniosek osoby zainteresowanej oraz oznacza ją w sposób trwały następującymi danymi:
a) numer porządkowy kopii;
b) okres, którego dotyczy nagranie;
c) źródło danych, np.: kamera wejścia głównego;
d) data wykonania kopii;
e) dane osoby, która sporządziła kopię. - Kopia przechowywana jest w zamkniętym i specjalnie do tego przystosowanym miejscu.
- Kopia nagrania podlega zaewidencjonowaniu w rejestrze kopii z monitoringu wizyjnego sporządzonym na wniosek osoby zainteresowanej. Rejestr zawiera następujące informacje:
a) numer porządkowy kopii;
b) okres, którego dotyczy nagranie;
c) źródło danych, np.: kamera wejście głowne;
d) data wykonania kopii;
e) dane osoby, która sporządziła kopię;
f) podpis osoby, która sporządziła kopię;
g) informacje o udostępnieniu lub zniszczeniu kopii. - Kopia stworzona na pisemny wniosek osoby zainteresowanej zostaje zabezpieczone na okres nie dłuższy niż 3 miesiące i udostępniana jest jedynie uprawnionym instytucjom, np.: Policji. W przypadku bezczynności uprawnionych instytucji przez okres 3 miesięcy kopia podlega fizycznemu zniszczeniu.
§ 3.
Postanowienia końcowe
- Pracodawca zapewnia, że monitoring prowadzony jest z poszanowaniem praw Pracowników do zachowania prywatności, godności i innych dóbr osobistych, zgodnie z Kodeksem pracy (art. 111 w zw. z art. 222).
- Osoby, które mają wgląd w obraz zarejestrowany przez monitoring wizyjny zobowiązane są do przestrzegania przepisów prawa w zakresie ochrony danych osobowych, a ich uprawnienie dostępu do tych danych wymaga nadania wyraźnego upoważnienia.
- Obowiązek informacyjny względem osób, których dane osobowe mogą zostać utrwalone na monitoringu jest realizowany poprzez udostępnienie regulaminu monitoringu za pośrednictwem strony internetowej.
- Każda osoba ma prawo do żądania dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, jak też
prawo do przenoszenia danych, w zakresie w jakim skorzystanie z tych praw nie narusza obowiązków prawnych spoczywających na Administratorze – w celu skorzystania z powyższych uprawnień należy skontaktować się z Administratorem:
a. listownie: Muzeum Historyczne-Pałac w Dukli, ul. Trakt Węgierski 5, 38-450 Dukla
b. przez e-mail: muzeum@dukla.pl (wpisując w tytule wiadomości „monitoring wizyjny” - Każdemu przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), gdy uzna, że przetwarzanie jego danych osobowych narusza przepisy prawa.
- Dane osobowe z monitoringu nie będą podlegać zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji ani profilowaniu.
Dukla, 22.12.2025 r.