VIDIS HORAM

28.09.2018

W Muzeum Historycznym – Pałac w Dukli od 28 września do 30 listopada br. będzie można oglądać wystawę rysunku i malarstwa Marleny Makiel-Hędrzak, zatytułowaną VIDIS HORAM (Widzisz godzinę).

Marlena Makiel-Hędrzak urodziła się w Krośnie. Studia ukończyła na UMCS w Lublinie, w Instytucie Wychowania Artystycznego. W 1995 r. uzyskała dyplom z wyróżnieniem w pracowni rysunku prof. Stanisława Góreckiego. Od 1996 r. pracuje w Instytucie Sztuk Pięknych WSP w Rzeszowie, obecnie jest prof. nadzw. na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Prowadzi dyplomującą pracownię rysunku. Zorganizowała 30 indywidualnych wystaw rysunku oraz malarstwa, brała udział w wystawach i konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych (ok. 200). Współpracuje z ogólnopolskim pismem literacko-artystycznym „Fraza”. Autorka wielu tekstów o sztuce, publikowanych w katalogach wystaw i pismach naukowych oraz opracowań graficznych książek. Autorka tomu poezji Linia (Kraków 2000).

Wystawa VIDIS HORAM składa się z 36 prac, w tym 26 rysunków wykonanych ołówkiem, tuszem, akwarelą oraz 10 akrylowych obrazów na płótnie. Tytuł wystawy Widzisz godzinę, nie znasz godziny jest swobodną trawestacją cytatu, pochodzącego z Biblii. Sentencje tego typu umieszczano niegdyś na tarczach zegarów kościelnych (słonecznych i mechanicznych), zegarach podłogowych, czy kominkowych, a także na tablicach epitafijnych, np. w dukielskim kościele, na jednej z tablic widnieje zapis: Zgadnij która godzina (w miejscu słowa godzina jest zegar) z tych jest twoja. Artystka w prezentowanych pracach podejmuje próbę definicji czasu, porusza problem czasu w różnych jego aspektach, w różnych postaciach, pokazuje jego trójdzielność: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość. W tych obszarach dotyka nieodłącznych cech naszego bytu, tj.: przemijania czasu, kruchości ludzkiego życia, ulotności chwili. Miłość i wiarę utożsamia z sensem ludzkiej egzystencji. Niejednokrotnie daje wyraz przekonaniu, że zarówno realne, jak i metaforyczne podróżowanie jest niezwykle ważne dla ocalania wartości, nie tylko tych duchowych, ale także historycznych i kulturalnych.

W zaprezentowanych pracach znalazły się także rysunki nawiązujące do starówki krośnieńskiej, rodzinnego miasta Artystki, będące jej spojrzeniem z perspektywy czasu. Jej rysunek i malarstwo jest dopracowane we wszystkich szczegółach.

W przestrzeniach malarskich Artystki zauważyć również można literackie, muzyczne i podróżnicze źródła inspiracji. Literackie fascynacje i ich ponadczasowość sygnalizuje często w tytułach swoich prac, np.: Źródło (do wiersza o takim tytule z Tryptyku rzymskiego św. Jana Pawła II), czy Obłoki nad Ferrarą. Zbigniewowi Herbertowi, albo Kamień i popiół. Pawłowi z Krosna. Jak sama Artystka mówi, te podróże, w które zabierają nas poeci, stara się pokazać dostępnymi środkami plastycznymi, jakby przez rysunek je kontynuując.  Dla Artystki w twórczości istotne są także motyw muzyczne, które dodają dziełu przestrzennego wyrazu, zarówno w sferze dźwiękowej, jak i wizualnej, takim przykładem jest m.in. pejzaż muzyczny Nokturn – namalowany pod wpływem muzyki Zygmunta Mycielskiego na plenerze malarskim w Wiśniowej. 

Na wystawie znajdziemy zbiór refleksyjnych, nastrojowych i wręcz metafizycznych prac, wiele poruszających przemyśleń na temat sensu życia, śmierci i miłości, z których Artystka starała się wydobyć ważne wartości i połączyć linią czasu

Wernisaż wystawy rysunku i malarstwa prof. Marleny Makiel-Hędrzak połączony był z koncertem gitarowym Mateusza Micała. W repertuarze znalazły się utwory hiszpańskich kompozytorów, m.in.: Grand Sonata, Allegro op. 22. Fernando Sor i Suita Castellana. Federico Moreno-Torroba.

Ułatwienia dostępu